onsdag den 19. februar 2014

3. undervisningsgang - biologi - 4 februar

Forberedelse
De modtaget noter fra den tidligere undervisningsgang hvor eleverne skulle skriver hurtigskrivning i forhold til begrebet stress, behandlede jeg ved at opsummere deres forståelse af dette begreb, som generelt var af samme karakter, hvor stress i deres perspektiv var noget negativt. Nedenstående er min opsummering af deres hurtigskrivning.
  • Et ord man bruger meget
  • For meget at se til - travlhed
  • Bekymringer
  • Psykisk sygdom
  • Mange mennesker har det
  • Sur og træt
  • Svært at koncentrere sig
  • Terminsprøve
  • Sker i hjernen
  • Forældre har haft stress
  • Går mig på nerverne 
lige som tidligere har jeg for at skitsere planen for 3. undervisningsgang indsat dispositionen kopiret fra det udarbejdet PP. 


  • Kroppens nervesystem
  • Nervesystemets inddeling
  • Fra registrering til reaktion
  • Nervecellen
  • Nervesystemet kommunikation
  • Elektrisk impuls
  • Kommunikation mellem nervecellerne/neuronerne
  • Elektrisk impuls elektrisk bølge gennem nervecellen
  • Kemisk kommunikation mellem nervecellerne synapsespalten
  • Et nervesignal overføres
  • Stress hurtigskrivning
  • Et ord man bruger meget
  • For meget at se til - travlhed
  • Bekymringer
  • Psykisk sygdom
  • Mange mennesker har det
  • Sur og træt
  • Svært at koncentrere sig
  • Terminsprøve
  • Sker i hjernen
  • Forældre har haft stress
  • Går mig på nerverne
Selv for mig kan det være svært at forholde sig til bredden i faget biologi, den bredde som jeg bestræber mig på at eleverne skal forstå. At biologi ikke kun er teoretisk terpning af biokemi men også kan være en diskussion om f.eks. livsførelse. En bredde i faget som jo netop tiltrækket min egen interesse, men som jeg som sagt kan have lidt svært ved at acceptere og at jeg derfor synes jeg må argumenter for, at jeg synes inddragelsen af emnet stress under forløbet om nervesystemet er eksemplarisk. En argumentation som jeg jo faktisk blot kan finde i fællesmål med følgende pinde:

  • Give eksempler på, hvordan livsstil og levevilkår påvirker menneskets sundhed
  • Give eksempler på aktuelle lokale og globale miljø- og sundhedsproblemer
Min pointe med at inddrage emnet stress er, at fremlægge et eksemplarisk eksempel på nervesystemet opgave, men også hvorledes nervesystemet kan påvirkes således, at der opstår et sundhedsproblem. En central pointe har desuden være, som øvelsen med hurtigskrivning viser, at ændre elevernes forståelse af, at vi blot kan tale om stress, men at vi må skele mellem to former for stress herunder kortvarig og langvarig stress.

Stressforeningens hjemmeside har i forbindelse med forberedelsen være eksemplarisk som informationskilde, fordi der her netop skelnes mellem de to stressformer. Siden henvender sig blandt andet også til unge, med det faktum at flere og flere skoleelever rammes at stress som en patogen tilstand. Under denne henvendelse til unge har siden blandt anden produceret en video, hvor unge som har haft stress inde på livet fortæller. Denne video valgte jeg at inddrage i undervisningen som en form for emotionel påvirkning af eleverne, med den tanke at det vil skabe interesse for emnet.

Fortællingen om Jacobs morgen, som er nævnt i den ovenstående disposition, skulle fungere som et modstykke til fokusset i filmen, som var stress som noget negativt. I beskrivelsen af Jacobs morgen beskrives det blandt anden hvordan han redder sig selv ved en hurtig reaktion fra at blive kørt ned af en lastbil.


Øvelsen denne gang var, at eleverne skulle opleve kroppens fysiologiske reaktion ved stresspåvirkning. Da jeg ved at sundhedsvæsent blandt anden undersøgen en person for stress ved at undersøge dennes spyt for stress-hormonerne adrenalin og kortisol, har jeg spurgt min praktisklærer og linjefagslærer om de viste, om sådanne undersøgelse er mulige i undervisnings-sammenhæng, hvilket de ikke havde kendskab til. Derfor blev undersøgelsesmetoden måling af pulsslag pr. min. Hvor vi ville interessere os for henholdsvis hvilepuls og pulsen hvor eleverne forsøges stresset. Jeg måtte lidt i tænkeboks for at finde en passende øvelse, som et forsøg på at stresse eleverne, men endte med en regne-konkurrence, hvor tanke var at både det konkurrende- og præstations- pressende- element vil få pulsen i vejret.


For at forhindre at stå i en situation hvor der ikke var nok på programmet, var min tanke, at hvis pointerne i forhold til stress-emnet kom frem, skulle eleverne undersøge hvorledes rusmidler påvirker nervesystemet.




Gennemførelse og refleksioner
Undervisningen startede med at jeg forsøgte at få eleverne til at repetere pointerne fra den forrige undervisningsgang, herunder den centrale pointe hvorledes nervesystemet kommunikerer. Med støtte af deres noter lykke det og begreber som blandt andet dendritter og synapse blev nævnt.
Herefter fremviste jeg opsummeringen af hurtigskrivnings-øvelse om begrebet stress og forsøgte at forbinde emnet med forløbet om nervesystemet, ved at pege på elevernes egne ord fra hurtigskrivningen, som "noget som sker i hjernen" og "går mig på nerverne".
Husker ikke hvad der blev sagt, men i hvert fald spurgte en elev "om de så skulle stresses i dag", og jeg nævnte den planlagte øvelse. Inden undervisningen havde jeg snakket med min praktiklærer om at øvelses-beskrivelsen, som jeg havde funden på nettet, forslog at hvilepulsen blev taget efter 10 minutters hvile, hvilket jo var relativt meget tid at anvende på "ingenting". Men elevens påmindelse om øvelsen og min egen fortælling om øvelsen ledte til, at eleverne skulle finde deres puls og tælle pulsslag pr. min. Hvilket med videre førte til den tanke, at eleverne skulle måle deres hvilepuls efter filmen fra stressforeningen, som ikke umiddelbart indeholdt adrenalin-udløsende scener. Eleverne så filmen og igen som en tanke midt i praksis skulle de efter plusmålingen, under overskriften Mig og stress skrive en gang hurtigskrivning til deling med Anders og jeg (jeg har dog ikke modtaget dette). Tanken kom sig af, at filmen hos nogle måske havde vækket nogle følelser, som de var motiveret for at komme ud med, samtidig med at sådanne følelser vil være interessant i en lærer-elev relation.
Jeg mener at vi fik konkluderet filmen, som et udtryk for stress når det er et problem og jeg slog derefter historien om Jakobs morgen op til gennemlæsning med spørgsmålet "beskriver denne historie eksempler på stress?", og her begyndte min pointe så at falde lidt fra hinanden, for med elevernes forståelse at stress, som udelukkende langvarig stress, kunne de jo ikke se at eksemplet hvor Jacob er ved at blive kørt ned fremkalder en alarmreaktion, som kortvarig stress hos ham. Herefter blev det en vævende samtale om stress ikke kunne være positivt, en enkelt gav udtryk for, at hans mor havde sagt, at lidt stress er godt og en anden som meget bestemt mente at stress var en sygdom spurgte "Kan stress overhovedet være godt", et spørgsmål som jeg brugte som støttestok i den følgende undervisning, som havde taget en drejning hvor jeg ikke følte det gik. som jeg havde planlagt og ikke rigtig kunne få grundet dårlig planlægning den ønsket pointe frem. Jeg havde med udgangspunkt i en tidligere udarbejdet kassemodel af nervesystemets opdeling herunder funktioner ændre lidt på denne model, så nervesystemet reaktion ved stresspåvirkning som f.eks. hurtigere blodgennemstrømningen og øget koncentrationen var produktet heraf, for igen at spørger: "kan stress være godt".
Med konklusionen at det måtte kunne gøres bedre fra min side af og at tiden var knap, fik eleverne introduktioner til stress-øvelsen, som forløb planmæssigt, dog uden at en samlet afslutning, men fik lige råbt, at de skulle gemme målingerne af pulsslag pr. min.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar